BAM bouwt nieuw hoogspanningsstation Schiphol Centrum
In opdracht van Schiphol bouwt BAM het nieuwe hoogspanningsstation Schiphol Centrum. Als officiële start van de bouw van het station is de eerste paal in de grond gebracht. Het nieuwe 50/10 kV station vervangt het huidige energiestation op het Energieplein dat aan het einde van zijn levensduur is. Met het nieuwe station beschikt Schiphol vanaf de beoogde opleverdatum medio 2027 over meer netcapaciteit voor de stroomvoorziening van onder meer de terminals, het NS-station en de kantoren op Schiphol-Centrum. De vernieuwing past in de ambitie van Schiphol om in 2030 een CO2-neutrale luchthaven te zijn.
Duurzame primeur BAM: eerste toepassing KIWAGREEN gecertificeerde fossielvrije mantelbuis
BAM Energie & Water heeft bij een gestuurde boring voor een elektriciteitsnetproject van Liander in Beuningen de duurzame primeur van de eerste KIWAGREEN gecertificeerde fossielvrije mantelbuis.
Nieuwe accu voor opladen elektrisch materieel door hergebruik van 2.000 fietsaccu’s
We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe mogelijkheden om de laadinfrastructuur voor elektrisch materieel op de bouwplaats uit te breiden. Onze nieuwste aanwinst is een circulaire accu, gemaakt van hergebruikte cellen uit ingezamelde fietsaccu’s, die we als buffer inzetten. Voor het opladen van de buffer is een lichte stroomaansluiting (3 x 63A) voldoende. De eerste nieuwe accu’s zetten we in op onze bouwplaats in Waalwijk en bij ons experimentele laadplein op onze BAM-locatie in Den Bosch.
BAM Charging Solutions test optimale laadinfrastructuur in eigen proeftuin
Het Nederlandse wagenpark elektrificeert in hoog tempo, daarom blijft het installeren van een degelijke laadinfrastructuur broodnodig. Door de toenemende netcongestie is het niet meer vanzelfsprekend dat het gewenste vermogen voor de (nieuwe) laadinfrastructuur ook beschikbaar is. Om toch te kunnen voldoen aan de vraag moeten we slimmer omgaan met de beschikbare capaciteit. Om klanten de beste laadoplossing te kunnen bieden, heeft BAM Charging Solutions bij haar kantoor in Den Bosch een proeftuin laadinfrastructuur aangelegd. Met de proeftuin test BAM alle effecten van elektrisch laden in relatie tot congestiemanagement.
BAM tankt biobrandstof in transitie naar elektrisch bedrijfswagenpark
BAM is in Nederland overgegaan op het gebruik van biobrandstof HVO100 voor haar bedrijfswagens, als tussenfase naar de elektrificatie van het bedrijfswagenpark. Met deze overstap naar biobrandstof verwacht BAM een reductie te bereiken van 2.000.000 kilogram CO2 per jaar. Verlaging van CO₂-uitstoot is één van de zes hoofdonderwerpen in de duurzaamheidsstrategie van BAM. Concreet wil BAM in 2026 80% (scope 1 en 2) minder uitstoten ten opzichte van 2015.
Wij zoeken een Asset Manager voor Schiphol
Als assetmanager kom je terecht in een dynamische omgeving waar veel gebeurt en geen dag hetzelfde is. BAM Energie & Water heeft een meerjarig contract op Schiphol voor het uitvoeren van projecten en beheer en onderhoud van de ondergrondse infrastructuur. Wij zijn verantwoordelijk voor de openbare verlichting, verkeersregelinstallaties, gas- en waterleidingen en het laag- en middenspanningsnet.
Aanleg waterstof distributiesysteem voor nieuwe en bestaande woningen Hoogeveen
We zijn in opdracht van de gemeente Hoogeveen gestart met de aanleg van de eerste buis van een waterstof distributiesysteem. Dit systeem voorziet in de toekomst honderd nieuwbouwwoningen in Nijstad-Oost en zes tot achttien bestaande woningen in Erflanden van waterstof voor verwarming.
En of Jerien Kleen (28) in was voor een uitdaging!
‘Na mijn opleiding dierenverzorging had ik al snel in de gaten dat de banen daar niet voor het oprapen lagen. Met mijn moeder als raadgever heb ik toen een aantal jaren wat baantjes als officemanager en koerier gehad. Dat was best leuk, maar op een gegeven moment hield dat op en heb ik mijn cv op de Vacaturebank gezet. Dat was in 2019. Al vrij snel werd ik benaderd door BAM Energie & Water of ik eens op gesprek wilde komen. Daar heb ik wel even over getwijfeld, omdat ik helemaal geen achtergrond heb in techniek. Toch ben ik het gesprek aangegaan. “Of ik in was voor een uitdaging,” was de verrassende vraag die me werd gesteld. Een paar dagen later lag er al een contract voor mijn neus en kon ik beginnen als tekenaar!’
Schiphol en BAM trekken met succes op in realisatie duurzame ambities
Royal Schiphol Group wil de meest duurzame en hoogwaardige luchthavens ter wereld creëren. Het doel is een uitstoot-en afvalvrije grondoperatie in 2030. Met onze zusterbedrijven BAM Bouw en Techniek en BAM Infra Nederland werken we samen met Schiphol om de duurzame energietransitie tot een succes te maken. Elektrificatie is daar een belangrijk onderdeel van. Wat en hoe we dat doen ziet u in de video.
U heeft nog geen toestemming gegeven om de benodigde cookies te plaatsen. Accepteer de functionele cookies om deze video te kunnen bekijken.
Uitbreiding Shell Recharge laadnetwerk met honderd locaties
BAM Energie & Water heeft een raamovereenkomst gesloten met Shell Nederland voor de aanleg van laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer op honderd locaties in Nederland.
Vitens, Enexis en BAM werken aan voet Lemelerberg emissieloos
Het project ligt aan de voet van de Lemelerberg dichtbij een Natura-2000 gebied en moet daarom aan strikte voorwaarden voldoen met betrekking tot CO2-uitstoot en stikstof. Het betreft de vervanging van een drinkwaterleiding en elektriciteitskabels.
BAM Energie & Water behaalt Trede twee op Prestatieladder Socialer Ondernemen
Na een audit door PSO Nederland heeft BAM Energie & Water het PSO-keurmerk Trede 2 behaald. BAM Energie & Water zet zich meer dan gemiddeld in voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt en komen daarom in één keer binnen op Trede twee.
BAM Charging Solutions test optimale laadinfrastructuur in eigen proeftuin
Slimme oplossingen
Klanten van BAM Charging Solutions zoeken slimme oplossingen waardoor er ondanks het overbelaste net toch geladen kan worden. De netaansluiting in de proeftuin in Den Bosch is een aansluiting van 140A. De aangevraagde verzwaring is afgekeurd door de netbeheerder. Door een slim systeem in te richten is het gelukt om op 140A twee kantoorpanden, drie warehouses, 21 verschillende AC laders voor personenauto’s en een snellader voor elektrische trucks en bedrijfswagens te plaatsen. Dit is mogelijk gemaakt door slim te sturen, de inzet van PV panelen én een refurbished batterij.
Bedrijfszeker
Komende tijd testen we verschillende laadpalen, energiemanagement systemen, opslagtechnieken en laadscenario’s. De resultaten gebruiken we om onze klanten de beste adviezen en een bedrijfszekere laadoplossing te bieden.