BAM tankt biobrandstof in transitie naar elektrisch bedrijfswagenpark
De transitie naar elektrische (bedrijfs)wagens is een van de belangrijke maatregelen om dit doel te bereiken. BAM verwacht de eerste grote levering van elektrische bedrijfswagens in 2024. Vanwege lange levertijden en de nog beperkte beschikbaarheid van geschikte elektrische bedrijfswagens schakelt BAM in Nederland in de transitieperiode over op HVO100. Deze biobrandstof stoot tot 90% minder CO₂ uit dan gewone diesel. Eerder maakte BAM de overstap naar de biobrandstof HVO100 al voor al het niet-elektrische materieel op de bouwplaatsen. Ook in het Verenigd Koninkrijk heeft BAM gekozen voor HVO-brandstof als onderdeel van het streven naar decarbonisatie. Alle circa 1.300 op diesel aangedreven BAM-bedrijfswagens in Nederland hebben de mogelijkheid om voortaan HVO100 te tanken totdat ze zijn vervangen door elektrische auto’s.
Hydrotreated Vegetable Oil
BAM heeft voor de levering van HVO100 een overeenkomst gesloten met WEX, aanbieder van de GO-tankpas. Hiermee kan de biobrandstof HVO100 bij ruim 230 tankstations in Nederland worden getankt. HVO100, ook wel HVO-diesel, staat voor ‘hydrotreated vegetable oil’ en wordt geproduceerd uit afval, restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet. Dit product kan zonder problemen in elke dieselauto worden bijgetankt. In samenwerking met de leverancier monitort BAM de duurzame herkomst van de HVO100 die met de bedrijfswagens wordt getankt.
Volgende stap in verduurzaming wagenpark BAM
De overstap naar het tanken van HVO100 is een volgende stap in de verduurzaming van het wagenpark van BAM. In januari 2022 maakte BAM reeds bekend met de zakelijke (arbeidsvoorwaardelijke) leaseauto’s over te stappen op elektrische rijden.